Träningsprogram för nyblivna mammor

Kom igång på nytt med Mammaträning Online

Att komma igång efter en lång tid där du kanske varit mindre fysiskt aktiv känns underbart. Att dessutom bli av med eventuella gravidkilon och återfå en stark kropp är något du kanske länge har längtat efter.

När du åter känner dig redo för träning igen är det dock mycket viktigt att du börjar på rätt nivå och att du inte har för bråttom. Med vår digitala kurs Mammaträning Online kommer du i form – i rätt takt. På den här sidan kan du läsa mer ingående om vilka förändringar en graviditet medför för din kropp. Vill du hellre ta en titt på träningsprogrammen direkt, klicka på knappen nedan.

Mammaträning online

Din kropp har förändrats under graviditeten

Flera förändringar sker i din kropp under graviditeten, och dessa kommer att påverka dig efter förlossningen.

Instabilitet

Under graviditeten frigörs hormonerna relaxin och progestoron, som har till uppgift att förbereda din kropp inför förlossning. Dessa hormoner finns kvar i kroppen de första 16 veckorna efter förlossningen, eller så länge som du ammar. Hormonerna gör din kropp instabil och ökar skaderisken i dina leder.

Bäckenbotten

Även din bäckenbotten har även försvagats, dels pga. hormonerna, dels pga. tyngden från graviditeten och påfrestningen från förlossningen. För att undvika bestående eller kommande besvär med tyngdkänsla, urinläckage eller framfall är det viktigt att du tränar bäckenbotten. Din träning behöver anpassas så att din bäckenbotten kan återhämta sig.

Diastas

Dina magmuskler delas under graviditeten till följd av att barnet växer inne i din mage. Såväl dina inre som yttre magmuskler tänjs ut ordentligt. Efter förlossningen drar livmodern ihop sig och så gör även dina magmuskler, men kvar lämnas ofta ett hålrum, sk diastas. En bred eller djup diastas kan ge besvär i form av smärta i rygg och knä och en putande mage. Med fel träning kan din diastas förvärras och så även dina besvär.

Felaktig hållning

Under graviditeten och i takt med att magen växer förskjuts tyngdpunkten framåt, vilket gör att du får en ökad svank. Dina muskler i rumpan inaktiveras och det leder till försvagning. Efter graviditet har du därför en felaktig hållning och försvagad muskulatur. Det gör att andra muskler får kompensera för inaktiveringen i rumpan och ger upphov till smärta, framför allt i ryggen.

Stärk din kropp inifrån och ut med mammaträning online

För att inte skada kroppen ytterligare när du börjar träna igen, är det viktigt att du inte har för bråttom. Börja på rätt nivå och bygg sakta upp kroppen igen. Med rätt övningar återfår du kontrollen samtidigt som du bygger styrka, hållning och uthållighet.

En stark och glad mamma

Med rätt träning efter din graviditet hjälper du din kropp att läka rätt, och på så sätt undvika problem längre fram i livet. På köpet får du en sundare livsstil och frisättning av endorfiner som får dig att bli piggare och må bättre.

Hitta tid till träning

Det nya livet som mamma gör det inte alltid så lätt att hitta tid till träning. Med vår Mammaträning online kan du träna hemma, vilket gör att du själv kan anpassa tid och tillfällen efter era rutiner och på så sätt faktiskt hitta tid till träning.

Träning i 3 steg

I ett unikt samarbete mellan träningsexpert Towe Andersson och barnmorska Therese Sok presenteras här träningsprogram i 3 steg. Med träningsprogrammen bygger du skonsamt och säkert upp din kropp igen efter graviditet och förlossning, och blir en sund, stark och glad mamma!

Steg 1: Mamma kom igång!

Övningarna i detta träningsprogram återskapar och förbättrar din kontroll över bäcken- och inre magmuskulaturen och ökar din kroppsmedvetenhet. Här börjar vi även att försiktigt bygga upp muskelstyrkan i din kropp.

Steg 2: Mamma kom i form!

I detta program hjälper vi dig att bygga upp din muskelstyrka i armar, ben, mage, rumpa, rygg och axlar. Som vikt använder du ditt barn.
Förutom att det är mycket effektivt för dig, är det också roligt för ditt barn!

Steg 3: Mamma fit!

Med detta program bygger du muskelstyrka och uthållighet, vi jobbar även med pulshöjning. Du sätter själv gränsen beroende på träningsvana, men oavsett om du är nybörjare eller mycket vältränad får du en utmaning!